Топ 10 източника на информация за работодателя преди интервюто

По-долу ще видите Топ 10 източника на информация, като те не са подредени по степен на важност, т.е. добре е да бъдат използвани няколко източника, а по-възможност - почти всички или всички.

И така, ето кои са източниците на информация за работодателя:

1. Фирмен уебсайт

Ако не познаваме добре фирмата или организацията, в която са ни поканили на интервю за работа, един от първите източници на информация за евентуалния ни работодател е сайтът му в интернет.

В днешно време голяма част от българските фирми имат свои фирмени сайтове. Добри или лоши, красиви или грозни, функционални или нефункционални - няма значение, ако ни позволят да съберем достатъчно информация.

Можете да откриете какъв е адресът на уебсайта или като го прочетете от обявата за работа (ако е публикуван там), или като погледнете домейна на е-мейл адреса, който е поставен в обявата за работа, или като потърсите в интернет с името на фирмата.

Ако и трите начина не ви помагат, просто вдигнете телефона, обадете се във фирмата и поискайте да ви кажат какъв е адресът на сайта им. Ще ви кажат, а ако се налага да обясните защо питате (кой знае?) - просто кажете, че ще кандидатствате за работно място при тях.

В Подготовка за интервю чрез фирмения сайт на работодателя можете да видите по-подробно каква информация следва да съберете за евентуалния си работодател от фирмения му уебсайт, преди да застанете “очи в очи” с него по време на интервюто за работа.

2.
Рекламни материали

Често пъти от рекламните материали на една фирма може да се снабдим с немалко информация, което да ни е от полза в хода на интервюто.

Трудноста за вас може да произлезе от факта, че за разлика от фирмения сайт, който е лесно да бъде открит и посетен, рекламните материали не винаги са достъпни в нужния момент. И все пак, има начини.

Например, вчера бях в клона на 3 банки по различни поводи. В две от тях имаше поставени рекламни материали на масата/гишето. В тях бяха описани продуктите на съответните банки, а единият рекламен материал бе оформен като книжка и в него имаше детайлна информация за социално-отговорните дейности на банката - спонсорства, патронаж на различни събития и т.н.

Е, ако кандидатствам за отдела по маркетинг или PR в съответната банка, тази информация ще ми бъде полезна да водя що-годе компетентен разговор относно начинанията на банката в областта, която ме вълнува.

Разбирате идеята ми - винаги, когато можете, снабдявайте се с рекламни материали на фирмите, в които ще кандидатствате. В тях можете да откриете интересни детайли и информация, която да ви свърши чудесна работа по време на интервюто.

3
. Интернет форуми

Интернет форумите са полезен източник на информация за работодатели. В тях влизат всякакви хора и често пъти говорят с цифри и факти за различни свои бивши и настоящи работодатели.

Най-често, във форумите ще срещнете негативна информация - колко малко плащат, как зле се отнасяли с персонала, как еди-кой си мениджър бил некадърник и т.н. Съветвам ви да четете всичко това с критично око.

Със сигурност има много случаи на некоректно или лошо отношение към служителите от страна на представители на работодатели, но е истина също така, че ако хората се подготвяха по-добре преди да приемат работата (това е именно подготовката, за която говорим и тук), те нямаше да допуснат грешката да започнат в съответната фирма, нямаше и да критикуват ожесточено след това.

Търсете онези форуми, които не са “кошчета за боклук”, пълни с негативизъм и озлобление, а ви дават възможност да добиете представа както за минусите, така и за плюсовете в една компания, за вътрешния живот там, за перспективите, за начина на мислене. Един такъв сайт е BgRabotodatel.com.

А след като съберете достатъчно сериозна информация от интернет форумите, ще сте много по-подготвени да водите сериозен разговор в хода на интервюто за работа.

4. Блогове

Блоговете също могат да бъдат източник на информация относно конкретни работодатели или работни места, но не са еднакви с форумите.

Разликата при блоговете е, че в тях в най-големия процент от случаите се говори от първо лице единствено число, при това не анонимно. Авторът на един блог обикновено е написал името си, той принадлежи към т.нар. “блогърска общост”, в която се държи на неща като репутация, откровеност, честност, истина.

Ако попаднете на коментар в блог относно потенциален ваш работодател, отдайте му заслуженото си внимание. Подобен коментар може да има много по-голяма стойност за вас като кандидат в хода на интервю за работа, отколкото 100 анонимни послания във форуми (за което говорихме по-горе).

5. Преса

Освен от “бързите” интернет източници като фирмен сайт, форуми и блогове, за интервюто си за работа можете да се подготвите, и като почерпите данни от пресата - вестници и списания.

В “хартиената” преса можете да откриете по-сериозни материали за фирмите, отразяващи развитието им, плановете им за бъдещето, проблемите, постиженията. Всичко това може да ви бъде само от полза за интервюто.

Имайте предвид обаче, че много голям процент от материалите в пресата са т.нар. “прес-рилийзи”, подадени от самата фирма или от PR агенцията й към вестниците и списанията. Обикновено, в тези прес-рилийзи (прес-съобщения) можете да откриете само хубави, “красиви” неща за фирмите.

Познавам и случаи, в които в определени медии са се публикували статии в ущърб на конкретни фирми. Познати-журналисти са споделяли с мен, че им се е налагало да пишат поръчкови статии срещу някого.

Споменавам това, тъй като е добре да го имате предвид, когато преценявате дали информацията за една фирма е обективно и достоверно поднесена или не.

Особено полезни могат да ви бъдат специализираните, браншови издания. В тях бихте могли да откриете по-задълбочена информация, анализ на трендове в бранша, интервюта с мениджъри.

Ако проявявате интерес за работа към определени длъжности или фирми, то тогава по-добре от мен знаете какви специализирани издания да четете.

6. Сайтове за работа

Да, сайтовете за търсене и предлагане на работа могат да бъдат полезен източник на информация за един работодател.

По-конкретно, в тях можете да видите какви други вакантни длъжности е обявила фирмата, която ви е поканила на интервю, какво възнаграждение предлага в обявите, какви допълнителни стимули и бонуси и т.н.

Ако търсите информация за работодателя си чрез този източник, можете да се запознаете с Топ 10 на сайтовете за работа в България.

7. Бивши и настоящи служители

Този източник на информация е може би един от най-приоритетните за вас.

Ако познавате бивши или настоящи служители на фирмата, в която възнамерявате да отидете на интервю - разговаряйте обезателно с тях. Само за 10 минути ще съберете много повече и по-достоверна информация, отколкото който и да е било фирмен сайт, форум или статия във вестник.

Служителите ще ви дадат бързи ориентири какво се случва във фирмата, развива ли се тя възходящо или по-скоро е в застой/упадък, какъв е микроклиматът, какви са проблемите. Това ще ви направи по-подготвени и уверени в личното ви представяне на интервюто.

В Каква информация за интервюто можем да получим от служителите на фирмата можете да видите по-подробно каква информация бихте могли да съберете за евентуалния си работодател от настоящи и бивши служители.

8. Приятели и познати

Дори и да не познавате лично настоящи или бивши служители във фирмата, в която ще ходите на интервю за работа, може би все пак имате приятели или познати, които имат приятели или познати, които са или са били служители в съответната фирма.

Няколко бързи телефона и справка до 5-6 души - ваши приятели или познати може да ви помогне да достигнете до полезна информация за работодателя, която иначе би останала скрита за вас.

9. Клиенти

Един от най-точните канали за информация за една фирма са нейните клиенти. Ето защо, добре е да чуете какво мислят те за евентуалния ви бъдещ работодател.

Подобна информация може да бъде събрана ако се свържете с познати, които са (били) клиенти във фирмата, обясните им, че ще кандидатствате там и помолите за мнението им.

Друга възможност е да потърсите мнения на клиенти в специализирани места - форуми или сайтове, в които се дава думата на клиента. В Dir.bg например има т.нар. “черни списъци” на фирми, които са се откроили с лошо обслужване. В Client.bg пък се дава възможност на клиентите да направят комплимент или оплакване към определена фирма.

Какъвто и вариант да изберете, помнете - клиентите са външни за фирмата лица, които могат да ви ориентират много добре за проблемите и особеностите в една фирма, което да ви подпомогне, когато се явите на интервюто за работа.

В Каква информация за интервюто можем да получим от клиентите на фирмата можете да видите по-подробно каква информация бихте могли да съберете за евентуалния си работодател от клиентите на фирмата.

1
0. Доставчици

Доставчиците също могат да бъдат полезен източник на информация за един работодател.

От един доставчик (ако познавате такъв) можете да узнаете например дали фирмата е коректна в търговските си взаимоотношения, плаща ли навреме, увеличава ли обемите на закупувани стоки, суровини или материали и т.н.

От един доставчик можете също да узнаете имената на важни фигури в една фирма - мениджъри от среден и висш ранг. Те знаят това, защото им се налага да контактуват с тези мениджъри.

За вас тази информация може да е полезна по много начини, най-малкото можете да споменете (уж между другото) конкретно име в хода на интервюто, което ще направи впечатление и освен че ще покаже, че сте се подготвили старателно за разговора, ще ви помогне и да ви запомнят.



Това бяха Топ 10 на основните източници на информация за един работодател преди да се срещнете с него очи в очи на интервю за работа. Използвайте ги в максимална степен винаги, когато е възможно това.